Czy może być coś gorszego niż spędzanie całego dnia w nudnym biurze bez wyrazu? Praca od ósmej do szesnastej w szarym lub białym pomieszczeniu pełnym niemodnych i niewygodnych mebli w sztampowych kolorach, takich jak brąz lub czerń, musi źle działać na pracownika. Skąd w takim otoczeniu wziąć zapał do codziennej pracy? Odpowiedź na to pytanie jest prosta – nie jest to możliwe lub wymaga niezwykłej siły wewnętrznej, którą dysponuje niewielu z nas. Białe biuro o tradycyjnym wyglądzie kojarzy się w obecnych czasach z kliniką i nie sprzyja kreatywności. Gdyby takie biuro zamieszkiwał architekt lub osoba z branży reklamowej, z pewnością nie tryskaliby pomysłami. Taka przestrzeń nie sprzyja produktywności i nie jest inspirująca (Vozza S., Fast Company, WHY YOU SHOULD NEVER PAINT OFFICE WALLS WHITE, 2015). Kolor ścian jest wciąż niedoceniany i wielu nie uważa go za czynnik w jakikolwiek sposób wpływający na kreatywność i efektywność pracy. Szkoda, bo to, co nie jest wykorzystywane pozytywnie, wywołuje negatywny wpływ. Najwyższa pora przemówić do pracodawców i zwrócić ich uwagę na korzyści płynące z aranżacji biurowych przestrzeni przy pomocy odpowiednich, sprzyjających kreatywności kolorów i sprzętów. Warto zaprezentować nowoczesne podejście pro-pracownik, które uwzględnia poświęcenie uwagi wymienionym aspektom. Można dzięki temu uzyskać przestrzeń do pracy, gdzie pracownicy będą efektywnie działać, a nie tylko czekać na piątek. Poniższe wskazówki to proste sposoby, które w pigułce podpowiedzą, co zrobić, aby miejsce pracy skłaniało zatrudnionych do większej produktywności. Zapraszamy do lektury.
Kup duże tablice magnetyczne
Wyobraź sobie sale konferencyjną, gdzie podczas spotkań pracownicy przechodzą jedynie przez kolejne punkty prezentacji i robią stosowne notatki. W pomieszczeniu znajduje się tylko stół, a wokół niego krzesła. Taka sala nie dysponuje sprzętami, które mogą służyć do prezentacji i przekazywania treści w formie graficznej, nie ma tu także miejsca do zapisywania pomysłów uczestników. Taka wizja powinna zwrócić uwagę, jak ważna jest tablica magnetyczna – ten prosty sprzęt ułatwia prowadzenie spotkań i sprawia, że są one bardziej owocne. Tablica magnetyczna to swoista platforma do komunikacji. Pozwala zapisywać i prezentować grafy oraz diagramy. Jest również nieocenioną pomocą podczas burzy mózgów. Każdy zespół może na przykład sporządzić listę spontanicznych pomysłów w określonym czasie. Tablica posłuży wtedy jako sito – znajdą się na niej tylko te najciekawsze. Takie poprowadzenie spotkania sprzyja koncentracji i kreatywności – praca zespołowa i odrobina zdrowej rywalizacji to doskonały sposób na kreatywne i wartościowe rezultaty. Tablica pomoże także zapobiec nudzie i monotonii na spotkaniach. Właśnie dlatego a tablica suchościeralna lub szklana to doskonały zakup, który pozytywnie wpłynie na efektywność pracowników.
Schowaj zegary
Każda firma zatrudnia dwa podstawowe typy pracowników. Pierwsza grupa to „zegarmistrze”, a druga to pracownicy zadaniowi. Osoby należące do pierwszej grupy prezentują duże przywiązanie do aktualnego czasu i z reguły doskonale panują nad nim. Grupa druga nie koncentruje się na spoglądaniu na zegarek, a swój czas organizuje zgodnie z zadaniami, które reprezentanci otrzymali do wykonania. Ci drudzy pracują aż skończą albo do momentu, gdy opadną z sił witalnych a kreatywność jest na wyczerpaniu. Sugerując się zdaniem ekspertów, u każdego z nas dominuje jeden z opisanych stylów. Zgodnie z przeprowadzonymi badaniami osoby, które nie koncentrują się na wskazaniach zegara, są bardziej kreatywne. Z tego powodu firmy muszą zrozumieć pewien istotny fakt. Nie da się uniknąć deadline’ów i każdy pracownik je ma, nie należy jednak naciskać i organizować zatrudnionym pracy na zasadzie „od-do”, bo nie jest to zgodne z naturalnymi odruchami sprzyjającymi kreatywności (Colleen, Writing and Wellness, WHY YOU SHOULD HIDE YOUR CLOCK TO BE MORE CREATIVE, 2016). Może warto ukryć zegary i pozwolić pracownikom zaplanować sobie dzień?
Zapewnij kreatywne narzędzia
Oprócz tablic magnetycznych w pokojach konferencyjnych, kierownicy i osoby decyzyjne w firmach powinny wyposażyć pracowników w narzędzia pomocnicze, które będą stale pod ręką. Przykładem mogą być flipcharty i kolorowe przybory biurowe dla pracowników. Kolory pomagają skutecznie planować pracę i oznaczać istotne rzeczy – kreatywność wymaga czegoś więcej niż biała kartka i długopis z niebieskim tuszem. Zakup tablic magnetycznych, ukrycie zegarów i zapewnienie kolorowych przyborów to tylko niektóre sposoby na poprawienie poziomu kreatywności w biurze. Jak widać, nie tylko kolory ścian mogą wpływać na produktywność.